Hoe vindbaar is jouw website? SEO-specialist Jaap geeft antwoord uitgelichte afbeelding

Stories | Door Robin Glissenaar | 12 juli 2021

Hoe vindbaar is jouw website? SEO-specialist Jaap geeft antwoord

Jaap heeft met 15 jaar aan ervaring als SEO-specialist de nodige kennis verzameld op het gebied van online vindbaarheid. We kwamen met hem in contact en hadden een gemeenschappelijke connectie. Met veel plezier werken we dan ook al een tijdje samen, om elkaar waar nodig te versterken. We verbreden ons kennisveld dan ook graag door te kijken naar de werkzaamheden en expertise van Jaap.

Wat doet Jaap? Allereerst brengt hij het speelveld in kaart. Van het zoekgedrag van de belangrijkste doelgroepen tot en met de (online) concurrentie. Op basis hiervan analyseert hij de website, om waar nodig verbeterpunten door te voeren die gezamenlijk een goede SEO-basis vormen.

Zijn doel? Klanten helpen bij het verhogen van relevante bezoekers op de website, via organische zoekresultaten.

Wij stelden Jaap een aantal persoonlijke vragen en vroegen naar zijn ervaring als SEO-specialist.

Wat we nog niet van Jaap weten

Jaap, waar spring jij je bed voor uit?
“Mijn gezin is mijn grootste drijfveer. Zij houden mij met beide benen op de grond. Ik wil voor mijn klanten telkens het beste resultaat behalen en mezelf opnieuw weer overtreffen.”

Wat heb je onlangs nog geleerd?
“Ik leer elke dag weer bij. Het speelveld van Google marketing verandert zo vaak, dat je goed op de hoogte moet blijven van nieuwe kansen (en dus nieuwe mogelijkheden voor mijn klanten).”

Wie of wat inspireert je?
“Ik zet mezelf dienstbaar in voor mijn klanten en relaties. Welgemeende interesse voor de ander met respect voor elke opvatting, is mijn levenshouding. Dat wil niet zeggen dat ik leef als een heilig boontje, maar ik doe mijn best. Aan mooie praatjes heb je niets, dus ik wil juist mijn resultaten en daden voor me laten spreken en die extra stap zetten.”

Hoe is onze samenwerking gestart?
“Na een periode van zakelijk zwaar weer ben ik solo verder gegaan als Google-specialist. Met Alex kwam ik al snel in contact en na een goed gesprek besloten we om de samenwerking af te tasten. Al snel beviel dit aan beide kanten en zien we mogelijkheden om elkaar verder aan te vullen en te versterken. Zowel de webdevelopers als de contentcreators van Dune Pebbler kan ik goed aanvullen wat SEO betreft.”

Hoe ziet een dag als SEO-specialist eruit?
“SEO opereert op het snijvlak van webdevelopment, webteksten en linkbuilding vanuit een strategische invalshoek. Je verdiept je in de klant-van-de-klant en creëert een beeld van het zoekgedrag en de informatiebehoeften. Op basis hiervan ga ik websites analyseren en optimaliseren. Alles wat ik doe, is meetbaar. Ik krijg bij veel bedrijven een kijkje in de keuken. De werkzaamheden probeer ik wel te clusteren, om enigszins structuur erin te krijgen, want geen dag is hetzelfde. De ene keer moet ik duizenden regels nalopen, de andere keer strategisch overleg met directie en managers. Erg afwisselend.”

Voor wie is SEO geschikt?
“Voor elk bedrijf dat over vijf jaar nog wil bestaan. SEO moet je niet onderschatten, want het is niet een kwestie van draaien aan de knoppen, maar het vraagt om door-ontwikkeling. Uiteraard is de investering afhankelijk van de mate van online concurrentie. Vaak kun je met een aantal quick wins al best stappen maken.”

Wat is volgens jou de kracht van SEO (voor bedrijven)?
“Van de 100 zoekopdrachten klikt 3% op een advertentie, 33% op een organisch zoekresultaat en 64% is een zogenaamde zero click-resultaat. 97% van de zoekresultaten kun je met SEO behalen. Bij adverteren betaal je voornamelijk per click, maar de kwaliteit van organische zoekresultaten is vaak hoger.”

Hoe kun je zelf als bedrijf je SEO verbeteren, zonder hulp in te schakelen?
“Zorg voor voldoende teksten (Google vraagt dat artikelen uit 500 woorden bestaan). Dit bestaat uit het publiceren van nieuwe artikelen én het up-to-date houden van bestaande teksten. Vraag ook andere websites om links naar jouw website te plaatsen. Mij schakel je in voor de technische details, keyword-analyses en implementeren van tactieken uit mijn ruim 15 jaar SEO-ervaring.”

 Wat zijn de mooiste reacties van klanten na een succesvolle samenwerking?
“De effecten van SEO zijn pas na maanden zichtbaar. Ik werk daarom aan lange termijn relaties. SEO is voor veel ondernemers abracadabra en ik wil mijn klanten hierin meenemen, resultaten inzichtelijk maken en altijd zoeken naar verbetering.”

Wil je meer weten over SEO? Neem dan contact met ons op en kom langs voor een kopje koffie.