Google Universal Analytics stopt, wat nu? uitgelichte afbeelding

Stories | Door Alex Kulk | 11 oktober 2022

Google Universal Analytics stopt, wat nu?

Zoals wellicht al bekend staakt Google per 1 juli 2023 de weergave en het beheer over website statistieken middels Universal Analytics. Sinds 2021 is gewerkt aan het toekomstbestendige Google Analytics 4 en het daaraan gelieerde Google Tag Manager. Gezien het veranderende digitale landschap en de daarbij behorende regelgeving, waarbij privacy een steeds belangrijker thema wordt, is de keuze door Google gemaakt om over te gaan naar dit nieuwe platform.

Wat houdt dit nu eigenlijk in? De overstap naar het verbeterde en sterker beveiligde platform heeft een aantal wijzigingen voor jou als mogelijke gebruiker tot gevolg. Google Analytics 4 (GA-4) integreert beter met Google Ads en andere campagnematige platforms. Daarnaast maakt het nog meer gebruik van machine learning. Dit laatste houdt in dat Google de verwachte resultaten voorspelt op basis van diverse statistieken uit het verleden. Dat geeft betere én slimmere inzichten voor jou als gebruiker. Je wilt tenslotte weten hoe je website scoort, nietwaar?
Er zijn ook tegengeluiden door Analytics gebruikers: zo is de interface van GA-4 minder gebruiksvriendelijk dan die van Google Analytics Universal. Gelukkig is daar een mooie oplossing voor.

Google Tag Manager

Om de monitoring van data van je website én campagnes vanuit externe platforms (Ads, nieuwsbrieven, retargeting etc.) in acht te houden, kan Google Analytics 4 in combinatie met Google Tag Manager uitkomst bieden. Met Google Tag Manager, ook wel GTM genoemd, is het mogelijk om specifieke, handmatig gecodeerde tags toe te voegen, om zo een beter beeld te krijgen van je resultaten op de website. Denk eens aan acties op alle conversie gerelateerde buttons, dus ook een telefoonlink of een Whatsapp-link. Voor webshop eigenaren is het bijvoorbeeld ook een perfect middel om de ratio te meten van campagnekosten en de opbrengst daarvan. Dune Pebbler heeft twee Google specialisten aan zich verbonden. Robin Glissenaar (oud stagiair en sinds deze zomer in vaste dienst) en een vaste partner zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Wellicht zal je denken: “Mooie woorden en leuk al die kennis, maar wat kan ik daar mee, met ónze website?”…

Dynamische rapportages

Vrijwel alle websites die de afgelopen jaren door Dune Pebbler zijn gemaakt, zijn voorzien van Google Universal Analytics. Dus grote kans dat de bezoekersstatistieken van jouw website daarin al zijn bijgehouden. Wellicht dat je hier al toegang tot hebt en inzicht hebt in de cijfers, of misschien wel niet maar ben je daar eigenlijk wel in geïnteresseerd.
Komende maanden zullen de webdevelopers van Dune Pebbler alle websites met de dienst “Combipakket hosting/technisch beheer” gaan voorzien van een Google Tag Manager (GTM) script met daarin getagd de huidige Google Universal Analytics code. Op aanvraag kunnen we daar een GA-4 tag bij plaatsen die per direct toekomstbestendige website statistieken kunnen meten.

Daar waar het GA-4 dashboard (de eerder genoemde interface) minder gebruiksvriendelijk is, kunnen de professionals van Dune Pebbler een op-maat en dynamische rapportage maken middels Google Data Studio. Algemene statistieken kunnen daarin worden bijgehouden en vergeleken worden met die van een vorige periode, maar er zijn onnoemelijk veel mogelijkheden om allerlei acties, cijfers en conversies vast te leggen, te meten en inzichtelijk te krijgen. Denk daarbij aan een rapportage die je elke dag met een druk op de knop op je scherm kan toveren. Enkele van onze klanten zijn je daarin al voorgegaan en zijn razend enthousiast.

Mocht je met je website willen overstappen naar het nieuwe Google Analytics 4 in combinatie met Google Tag Manager en meer willen halen uit je website statistieken? Neem dan contact op met Alex Kulk.