Wat houdt dit nu eigenlijk in? De overstap naar het verbeterde en sterker beveiligde platform heeft een aantal wijzigingen voor jou als mogelijke gebruiker tot gevolg. Google Analytics 4 (GA-4) integreert beter met Google Ads en andere campagnematige platforms. Daarnaast maakt het nog meer gebruik van machine learning. Dit laatste houdt in dat Google de verwachte resultaten voorspelt op basis van diverse statistieken uit het verleden. Dat geeft betere én slimmere inzichten voor jou als gebruiker. Je wilt tenslotte weten hoe je website scoort, nietwaar?
Er zijn ook tegengeluiden door Analytics gebruikers: zo is de interface van GA-4 minder gebruiksvriendelijk dan die van Google Analytics Universal. Gelukkig is daar een mooie oplossing voor.
Google Tag Manager
Om de monitoring van data van je website én campagnes vanuit externe platforms (Ads, nieuwsbrieven, retargeting etc.) in acht te houden, kan Google Analytics 4 in combinatie met Google Tag Manager uitkomst bieden. Met Google Tag Manager, ook wel GTM genoemd, is het mogelijk om specifieke, handmatig gecodeerde tags toe te voegen, om zo een beter beeld te krijgen van je resultaten op de website. Denk eens aan acties op alle conversie gerelateerde buttons, dus ook een telefoonlink of een Whatsapp-link. Voor webshop eigenaren is het bijvoorbeeld ook een perfect middel om de ratio te meten van campagnekosten en de opbrengst daarvan. Dune Pebbler heeft twee Google specialisten aan zich verbonden. Robin Glissenaar (oud stagiair en sinds deze zomer in vaste dienst) en een vaste partner zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Wellicht zal je denken: “Mooie woorden en leuk al die kennis, maar wat kan ik daar mee, met ónze website?”…