Dit is het verschil tussen SEA en SEO uitgelichte afbeelding

Stories | Door Robin Glissenaar | 24 april 2023

Dit is het verschil tussen SEA en SEO

SEA en SEO zijn twee begrippen die onlosmakelijk verbonden zijn aan online vindbaarheid. Wellicht ben je al bekend met de twee termen? Of roept het juist vragen op bij het lezen? 

Wat is precies het verschil tussen SEO en SEA? Hoe kun je beide inspanningen inzetten voor jouw bedrijf of product? En is er een “beste” keuze? We vertellen je er graag meer over.

Hoe werkt SEO?

SEO is een veelgehoorde term die op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd. En hoewel SEO afhangt van ontzettend veel factoren, is het begrip vrij eenvoudig uit te leggen. Voluit staat de term voor Search Engine Optimization, wat in het Nederlands ‘Zoekmachine optimalisatie’ betekent.

SEO is een verzamelnaam voor alle activiteiten die je uitvoert om te zorgen dat je website of webpagina’s zo hoog mogelijk worden getoond in de organische zoekresultaten, op bijvoorbeeld Google. Zoekmachines als Google gebruiken een algoritme om het beste resultaat per zoekopdracht te achterhalen. Per bezoeker wordt er vervolgens gekeken naar het resultaat dat het beste aansluit bij de specifieke zoekopdracht in de zoekmachine. Uiteindelijk zullen de webpagina’s die het beste voldoen aan de zoekopdracht dus boven in de zoekresultaten tevoorschijn komen.

Met SEO optimaliseer je webpagina’s op een dusdanige wijze, dat het algoritme deze ziet als het beste zoekresultaat. En hoewel het gemakkelijk klinkt, zijn er in de praktijk vaak honderden factoren waar zoekmachines als Google rekening houden. Een aantal van deze voorbeelden zijn: Het gebruiken van H1- en H2-tags (koptitels) in de aanwezige content, een logische URL opbouw en de aanwezigheid van relevante zoekwoorden die nauw aansluiten op de zoekopdracht.

Wat zijn de belangrijkste factoren van SEO?

Ondanks dat er honderden factoren zijn waar Google rekening mee houdt bij de indexatie van de webpagina, zijn er in theorie drie hoofdlijnen waaraan de website dient te voldoen om beter vindbaar te kunnen zijn. Deze zijn:

On-page SEO:
De geschreven content, aanwezige zoekwoorden en gebruikte beelden op een webpagina spelen een belangrijke rol bij het bepalen van de waarde van een pagina.

Off-page SEO:
Een term die wordt gebruikt om te verwijzen naar de strategieën die je kunt gebruiken om de vindbaarheid van een website te verbeteren buiten de website zelf. Dit betekent dat deze strategieën niet zichtbaar zijn op de website zelf, maar ze zijn gericht op het vergroten van het aantal bezoekers en de populariteit van de website via andere kanalen. Voorbeelden van off-page SEO strategieën zijn het gebruik van sociale media, links vanaf andere websites en het optimaliseren van Google My Business.

De technische kant van de website:
Een factor die vaak wordt vergeten. Het is ontzettend belangrijk dat de website gebruiksvriendelijk, responsive, snel en bovenal veilig is. Google ziet deze factoren vaak als “basis” voor goede SEO-resultaten, al laat dit op veel websites de wensen na.

Hoe werkt SEA?

SEA, voluit Search Engine Advertising, is een effectieve en snelle manier om boven in de zoekmachines te worden vertoond. Dit is een betaalde methode, via Google Ads, waarbij je maandelijks budget inzet om op specifieke zoekwoorden gevonden te worden. Zo kun je, door middel van betaald adverteren, ervoor zorgen dat je met jouw bedrijf met een woord als ‘SEO-specialist Rijnsburg’ boven in de zoekmachine verschijnt.

De positie die deze advertentie inneemt hangt af van een aantal punten. Iedere advertentie wordt namelijk door Google beoordeeld op basis van een kwaliteitsscore. Dit is een score op een schaal van 1 tot 10, gebaseerd op drie factoren:

De relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekwoorden
Klopt de tekst in de advertentie met de zoekwoorden waarop je wilt worden gevonden?

De verwachte klikfrequentie
Hoeveel clicks worden er verwacht door Google zelf?

De gebruikerservaring op de bestemmingspagina
Is de pagina, waarnaar wordt verwezen in de advertentie, gebruiksvriendelijk voor bezoekers?

Met behulp van SEA is het mogelijk om op korte termijn resultaten te boeken. Doordat je budget inzet op specifieke woorden is het gemakkelijk om jouw advertentie te laten verschijnen in de zoekopdrachten van je doelgroep.

Hoe ondersteun je SEO met SEA?

Het gebruik van SEA kan ontzettend waardevol zijn voor je SEO inspanningen. Je kunt met SEA namelijk op een gemakkelijke en snelle manier experimenteren met advertenties en zoekwoorden, om zo te kunnen bepalen hoe je de interactie met je doelgroep aan kunt gaan en wat het vervolgens oplevert.

Wanneer je dit met SEO wilt doen ben je over het algemeen langer bezig omdat Google langer de tijd nodig heeft om de webpagina naar behoren te kunnen beoordelen.

 

Op den duur kan SEO het winnen van SEA

Veel mensen denken bij het lezen van de voordelen van beide invalshoeken dat SEA effectiever is. Toch is het goed mogelijk dat de organische vindbaarheid na geruime tijd zo geoptimaliseerd is dat SEA en SEO niet zoveel meer voor elkaar onderdoen. Daarnaast zijn er nog altijd veel websitebezoekers die de geadverteerde zoekresultaten overslaan en de eerste organische zoekresultaten aanklikken.

De grootste verschillen

Hoewel beide technieken bijdragen aan een hogere online vindbaarheid, zijn er enorm veel verschillen tussen SEO en SEA:

Direct resultaat tegenover lange termijn denken
Met SEA kun je vanaf de binnen enkele maanden al resultaten boeken, terwijl SEO vaak langer de tijd nodig heeft voordat het waarde oplevert.

Budget tegenover techniek
Voor SEA-inspanningen is met name budget een belangrijke factor voor de hoogte van de resultaten. Wanneer je inspeelt op SEO is het echter van groter belang dat de technische kant van de website naar behoren functioneert.

SEO en SEA; de perfecte combinatie voor een uitstekende online campagne

Een combinatie van SEO en SEA inspanningen kan op lange termijn veel opleveren. Met Google Ads zorg je ervoor dat je op korte termijn resultaten realiseert, die vervolgens van belang zijn bij de SEO-optimalisatie. Je kunt via het Google Ads dashboard namelijk gemakkelijk inzien via welke zoekwoorden bezoekers naar je website worden geleid. Deze zoekwoorden kun je vervolgens inzetten in je SEO inspanningen om ook op organisch gebied aan je vindbaarheid te werken.

Een van de meest voorkomende online marketing strategieën bestaat uit een samenbundeling van zowel SEA als SEO, waarbij je eerst begint met het optimaliseren van de SEO in de website. Daarna kan de SEA campagne ervoor zorgen dat de online vindbaarheid een kickstart krijgt. Tegelijkertijd geef je de SEO-inspanningen de tijd om volledig te kunnen worden geïndexeerd door Google, zodat je hier op een later moment de vluchten van kunt plukken.

Meer weten of SEO en SEA?

Weet je niet waar je moet beginnen? Of heb je weinig tijd om aandacht te steken in een goed werkende campagne? We helpen je graag op weg om je online vindbaarheid te vergroten.

Meer weten over onze SEO en SEA diensten?

Bel Alex 071 - 40 719 61 , stuur een mail of kom langs.