Vertel, hoe is de samenwerking ontstaan?
“Cees’ oorspronkelijke idee was om, in het kader van World Ocean Day 2019, een grote opblaasbare walvis op het strand van Katwijk neer te leggen, en die (gecontroleerd) plastic te laten spuiten. Om mensen bewust te maken van de hoeveelheid plastic die er in het water terecht komt. Een gemeenschappelijke connectie wist hoe belangrijk we duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid vinden bij Dune Pebbler, en verwees hem door naar ons.”
Tussen plan en uitvoering is er behoorlijk wat veranderd: van een éénmalige actie, tot een project dat nog altijd voortduurt. Hoe kwamen jullie tot Operatie Jonas in de huidige vorm?
“Cees is een aimabele man, en het klikte direct tussen ons. Zodanig dat ik, enthousiast geworden, vroeg: ‘Waarom zouden we ons beperken tot maar één dag?’ Bovendien bleek de opblaaswalvis niet haalbaar. We hebben nog even geprobeerd om de Katwijkse vuurtoren in te pakken met het plastic dat in de gemeente wordt opgehaald, als een soort barometer, maar dat bleek verzekeringstechnisch moeilijk. Toen gooiden we het roer om: in plaats van één ludieke actie meerdere activiteiten organiseren. Hiermee wilden we inwoners en ondernemers van Katwijk op een andere manier bewust maken van de plasticsoep in de oceaan: met themamiddagen, cursussen op school en opruimacties op het strand. Cees kwam met de naam, wij ontwierpen het logo, bouwden de website, vroegen subsidie aan en leverden de creatieve ‘handjes’. Vervolgens hebben we het project, samen bij de Rabobank Leiden-Katwijk, afgetrapt. Het is geweldig om te zien dat het, bijna twee jaar later, nog steeds loopt.”
Waarom past deze actie zo goed bij Dune Pebbler?
“Uiteraard om onze eerdergenoemde belangstelling voor duurzaamheid en sociale betrokkenheid, maar ook vanwege onze liefde voor de zee. Ons bureau is gevestigd in Katwijk, een dorp dat op allerlei manieren verweven is met het water. Als vissersdorp en met een goedbezocht strand. We profiteren van de zee, maar vervuilen die ook. Daarom wilden we met zijn allen graag iets doen om de zee schoner te maken – en hopelijk te houden.”
Op welke resultaten ben je trots?
“Ik vind het moeilijk om te kiezen – alles dat we met het project voor elkaar krijgen, weegt voor mij even zwaar. Grote Jonas Boek, dat kinderen onder begeleiding van Lorena Veldhuijzen schreven, is een heel tastbaar, mooi resultaat. De creativiteit die daarbij vrijkwam, geeft me veel goede energie. De Plastic Challenge Academy met Merijn Tinga (Plastic Soup Surfer), gepresenteerd door WWF-ambassadeur Humberto Tan, is een ander mooi voorbeeld. Vier dagen lang een Operatie Jonas lasershow op de vuurtoren van Katwijk maar ook het walvisbeeld van gerecyclede stropdassen, ‘strop voor de zee’, gemaakt door mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking. Voor ons als marketingbureau is het natuurlijk ook heel gaaf om te zien dat we bereik hebben weten te creëren. We begonnen bij nul, betrokken de goede stakeholders en dat werkte als een vliegwiel: scholen wilden graag activiteiten organiseren, bedrijven meldden zich spontaan aan om plastic uit grachten te vissen, of wilden met het hele team gaan strandjutten. Aansluitend aan de Operatie Jonas-week vond Haringrock plaats. Voor het eerst geheel plasticvrij, op initiatief van ondernemer Ton Frissen. Bij het verlaten van het festivalterrein lag er geen bekertje op de grond. Bizar en mooi tegelijk om dat te zien. Als men de handen ineenslaat kunnen we op het gebied van duurzaamheid heel veel bereiken. Je merkt al, er is te veel om op te noemen!”