Alles over Cookie Consent Mode v2 uitgelichte afbeelding

Stories | Door Robin Glissenaar | 21 februari 2024

Alles over Cookie Consent Mode v2

Hecht jij veel waarde aan de statistieken op je website? Of adverteer je actief op Google Ads, Facebook, Instagram of andere platforms? Dan dien je vanaf maart 2024 de Consent Consent Mode v2 te integreren op je website(s) om specifieke data zoals conversies en doelgroepen te kunnen blijven meten.

Zonder de aanwezigheid van deze cookie consent zal het binnenkort niet meer mogelijk zijn om een nauwkeurige analyse van je advertentieprestaties uit te voeren. Campagnes zijn dan veel minder doeltreffend en zullen daarmee dus (enorm) kostbaar worden in termen van value-for-money.

Het implementeren van deze Consent Mode v2 is dan ook essentieel voor het behoud van effectieve advertentiestrategieën en de waarde van je marketinginvesteringen. Daar vertellen we je graag meer over.

Inzicht in statistieken en Google Ads blijven behouden? Dan is actie verreist!

Wanneer je actief inzet op Google Ads, gerichte conversies meet, of regelmatig naar website-statistieken kijkt om de prestaties van je advertentiecampagnes te analyseren, is het cruciaal om de overstap te maken naar de vernieuwde Cookie Consent v2. Ben je reeds klant en wil snel door het team van Dune Pebbler ontzorgd worden en ons opdracht geven jouw website(s) snel te voorzien van deze relevante cookie consent functionaliteit? Neem dan gerust telefonisch of via de mail contact op met Alex Kulk of Robin Glissenaar.

 

Waarom wordt de Consent Mode v2 verplicht?

Dat het belang voor privacy al jaren toeneemt, is onmiskenbaar. Met de groeiende bezorgdheid over privacy en gegevensbescherming, worden strengere regels en richtlijnen ingevoerd om de persoonlijke gegevens van gebruikers te beschermen. Zo is eerder de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) en in Engels; GDPR (General Data Protection Regulation) van kracht gegaan middels een Europese verordening in 2018.

De meeste reeds ingestelde cookiemeldingen die je op vrijwel iedere website zult tegenkomen, vereisen nu ook een verandering. Voorheen waren gebruikers beperkt tot het simpelweg accepteren of weigeren van cookies. Nu wordt er echter meer nadruk gelegd op het verstrekken van specifieke toestemmingen voor verschillende categorieën cookies, zoals functionele, analytische of advertentiecookies, en het bieden van mogelijkheden om deze voorkeuren op een gedetailleerdere manier te beheren. Gebruikers krijgen dus meer controle over welke soorten cookies zij toestaan en hoe hun gegevens worden gebruikt, waardoor de transparantie en privacybescherming worden bevorderd.

Lees ook dit artikel op de website van de Rijksoverheid

 

Waarom moet ik mijn cookiemeldingen aanpassen?

Dat het belangrijk is om over te stappen naar de zogeheten cookie consent v2, is wel duidelijk door de verscherpte regelgeving die in maart van 2024 zij intrede maakt. Deze nieuwe regels dwingen websites en adverteerders als het ware om transparanter te zijn over het gebruik van cookies en om gebruikers meer controle te geven over hun persoonlijke gegevens. Door te voldoen aan deze nieuwe normen, versterk je niet alleen de naleving van de wetgeving, maar ook het vertrouwen van je gebruikers in de manier waarop hun gegevens worden behandeld.

Maak je geen gebruik van de verscherpte cookiemeldingen, dan zal Google vanaf maart stoppen met het meten van geavanceerde statistieken zoals specifieke conversies en doelgroepsegmentatie, binnen Google Ads en Google Analytics. Dat betekent dat de statistieken veel minder kwalitatief zijn en je niet meer in staat bent om nauwkeurig inzicht te krijgen in de prestaties van je advertenties.

De urgentie om de Consent Mode v2 te installeren, zal daarmee duidelijk zijn.

Meer over de komst van de Digital Markets Act

Zoals we eerder hebben beschreven: Vanaf maart 2024 komt er een nieuwe wet van de grond, genaamd Digital Markets Act (DMA). Deze nieuwe wet legt de verantwoordelijkheid voor het verkrijgen van toestemming van gebruikers voor gegevensverwerking (ook bekend als cookie consent) in de handen van grote techgiganten zoals Meta, Microsoft en Google. De Digital Markets act wetgeving geeft deze bedrijven, die binnen de DMA worden aangeduid als ‘gatekeepers’, de opdracht ervoor te zorgen dat ze de benodigde goedkeuring van gebruikers hebben voordat ze advertentiegegevens mogen verwerken.

Door de komst van de DMA-wetgeving worden website-eigenaren niet meer belast met gegevensbescherming en met het verwerken van data, maar ligt deze verantwoordelijkheid nu bij de grote techgiganten. Zij moeten nu hun grenzen verleggen om aan de nieuwe richtlijnen te voldoen. Google neemt hierin het voortouw door Consent Mode v2 verplicht te stellen, waardoor ze verzekerd zijn van de correcte verkrijging van gegevens die worden verwerkt door Google Ads en andere Google-platforms zoals bijvoorbeeld GA4.

 

Hoe kan ik overstappen naar de vernieuwde cookiemelding?

Google werkt nauw samen met Cookiebot, een vooraanstaande leverancier van cookie consent oplossingen. Door gebruik te maken van het platform van Cookiebot, kan je eenvoudig de vernieuwde cookiemelding implementeren op je website. Met behulp van de geavanceerde tools en functionaliteiten van Cookiebot, kan je de cookiemelding volledig aanpassen aan de specifieke behoeften en vereisten van je website en je gebruikers.

Wil je meer weten over de verscherpte cookie-regelgeving? Ben je reeds klant en wil snel door het team van Dune Pebbler ontzorgd worden en ons opdracht geven jouw website(s) snel te voorzien van deze relevante cookie consent functionaliteit? Neem dan gerust telefonisch of via de mail contact op met Alex Kulk of Robin Glissenaar.

Meer weten over Cookie Consent v2?

Bel Alex 071 - 40 719 61 , stuur een mail of kom langs.