Inzicht in statistieken en Google Ads blijven behouden? Dan is actie verreist!
Wanneer je actief inzet op Google Ads, gerichte conversies meet, of regelmatig naar website-statistieken kijkt om de prestaties van je advertentiecampagnes te analyseren, is het cruciaal om de overstap te maken naar de vernieuwde Cookie Consent v2. Ben je reeds klant en wil snel door het team van Dune Pebbler ontzorgd worden en ons opdracht geven jouw website(s) snel te voorzien van deze relevante cookie consent functionaliteit? Neem dan gerust telefonisch of via de mail contact op met Alex Kulk of Robin Glissenaar.
Waarom wordt de Consent Mode v2 verplicht?
Dat het belang voor privacy al jaren toeneemt, is onmiskenbaar. Met de groeiende bezorgdheid over privacy en gegevensbescherming, worden strengere regels en richtlijnen ingevoerd om de persoonlijke gegevens van gebruikers te beschermen. Zo is eerder de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) en in Engels; GDPR (General Data Protection Regulation) van kracht gegaan middels een Europese verordening in 2018.
De meeste reeds ingestelde cookiemeldingen die je op vrijwel iedere website zult tegenkomen, vereisen nu ook een verandering. Voorheen waren gebruikers beperkt tot het simpelweg accepteren of weigeren van cookies. Nu wordt er echter meer nadruk gelegd op het verstrekken van specifieke toestemmingen voor verschillende categorieën cookies, zoals functionele, analytische of advertentiecookies, en het bieden van mogelijkheden om deze voorkeuren op een gedetailleerdere manier te beheren. Gebruikers krijgen dus meer controle over welke soorten cookies zij toestaan en hoe hun gegevens worden gebruikt, waardoor de transparantie en privacybescherming worden bevorderd.
Lees ook dit artikel op de website van de Rijksoverheid
Waarom moet ik mijn cookiemeldingen aanpassen?
Dat het belangrijk is om over te stappen naar de zogeheten cookie consent v2, is wel duidelijk door de verscherpte regelgeving die in maart van 2024 zij intrede maakt. Deze nieuwe regels dwingen websites en adverteerders als het ware om transparanter te zijn over het gebruik van cookies en om gebruikers meer controle te geven over hun persoonlijke gegevens. Door te voldoen aan deze nieuwe normen, versterk je niet alleen de naleving van de wetgeving, maar ook het vertrouwen van je gebruikers in de manier waarop hun gegevens worden behandeld.
Maak je geen gebruik van de verscherpte cookiemeldingen, dan zal Google vanaf maart stoppen met het meten van geavanceerde statistieken zoals specifieke conversies en doelgroepsegmentatie, binnen Google Ads en Google Analytics. Dat betekent dat de statistieken veel minder kwalitatief zijn en je niet meer in staat bent om nauwkeurig inzicht te krijgen in de prestaties van je advertenties.
De urgentie om de Consent Mode v2 te installeren, zal daarmee duidelijk zijn.